Концерти, Културни живот Ваљева, Музички фестивали

Бриљантно распеван IV ХорФест

Четврти ваљевски фестивал хорова ХорФест свечано је отворен 12. априла 2019. године у Музичкој школи Живорад Грбић у Ваљеву, концертом прошлогодишњег апсолутног победника, Хора Храма Светог Оца Николаја из Ниша, под диригентском палицом Мирослава Иванковића. Они су прошле године у такмичарском делу извели композиције: Хвалите Николаја Римског Корсакова, Да исправитсја Стевана Стојановића Мокрањца, Богородице дјево, радујсја Игора Стравинског и Оро се вије Јовице Гавриловића – а на свечаном концерту изведене су Гавриловићева и Стравинскова композиција и репертоар је у потпуности био посвећен духовној музици. Величање музике православља одзвањало је у сали ваљевске музичке школе на најлепши начин. Духовни стихови и ноте руских и српских аутора смењивали су се у одличној синтези хорских гласова. Нарочито интересантно било је извођење традиционалне грузијске песме у духу црквене музике. Концерт је био и својеврсна најава такмичења хорова из категорије духовне музике  који су се такмичили 14. априла у величанственом простору Храма Покрова Пресвете Богородице. Након овација публике, хор је интерпретирао Оро се вије, тако правећи реминисценцију на прошлогодишњи сјајан такмичарски наступ којим су однели  титулу победника. Концерту је претходио сјајан мастер клас др Драгане Јовановић намењен диригентима који је нагласио значај едукативног карактера целокупног ХорФеста.

Током два такмичарска дана наступили су хорови из Бечеја, Краљева, Тузле, Лесковца, Новог Сада, Сремске Митровице, Суботице, Куле, Руме, Лознице, Београда и Ваљева. Први такмичарски дан био је резeрвисан за дечје хорове, слободне саставе, вокалне и етно групе. Деца су интерпретирала нека од најлепших остварења из репертоара дечјих композиција. Уз сјајну клавирску пратњу на најбољи начин су дочарали карактер свих песама. Врхунски костими народне ношње, одговарајуће интерпретације традиционалних песама и изузетне вокалне способности солиста обележили су наступе етно група. Специјалну награду за аутентичност костима добила је група из Музичке школе Живорад Грбић, док је Победник у категорији фолклорне музике солисткиња Наташа Ћебић из етно групе Веселице из Ваљева, под уметничким руководством Владимира Пантића.

Први такмичарски дан заокружен је концертом најзапаженијих композиција. Прво је наступио дечји хор из Бечеја, чију интерпретацију песме Весник Ане Ераковић су обележили дечја раздраганост, чиста интонација, дивно сагласје и сјајно диригентско вођство проф. Сенке Јовановић.

IMG_20190413_202848.jpg

Дует етно групе Бранко из Лесковца, етно група Музичке школе Станислав Бинички и наступ солисткиње Наташе Ћебић били су маестрални и потврдили су значај наше музичке баштине.

IMG_20190413_204248.jpg

IMG_20190413_203627.jpg

Вокални ансамбл Мушкет из Новог Сада, хоровође Вука Милановића, заблистао је током извођења ренесансне композиције Il est bel et bon Пјера Пасроа. Изузетни уметнички и извођачки домети вокалне групе награђени су овацијама публике. Током извођења показали су изразиту виртуозност, одличну усаглашеност гласова и ритмичку прецизност.

 

Победник у категорији слободних састава и добитник прве награде је поп хор из Ваљева – Va cappella под диригентским руководством Божане Дивац. Током њихових интерпретација на генијалан начин су промовисали креативност приликом промишљања дела из популарног музичког жанра. На концерту су извели песму Алис Мертон No roots, а публика је засењена соло деоницом Исидоре Лазаревић, ученице СМШ Живорад Грбић. Њен снажан волумен гласа и виртуозне бравуре учинили су ово извођење комплексним.

 

Други такмичарски дан био је посвећен хоровима из категорије духовне музике, као и једнородним и мешовитим хоровима младих и одраслих. Уз духовно оплемењивање музиком и хришћанско заједништво протекао је такмичарски део посвећен хоровима који су интерпретирали духовну музику у прелепом амбијенту Храма Покрова Пресвете Богородице. Хорови су импресионирали публику, а испевани текстови пуни духовне радости одмах су пронашли пут до рецепције код свих присутних. Деонице су третиране виртуозно, а диригентске интерпретације припремљене су са одличним увидом у партитуру.

Девојачки хор Музичке школе Живорад Грбић, под диригентским вођством Милице Степановић Баба-Милкић, освојио је прву награду и проглашен је Победником категорије. Они су отворили завршни концерт духовном композицијом Благослови душе моја Господа руског композитора Павела Чеснокова. Изузетно диригентско вођство, одлична поставка гласова, величанствено тумачење композиције и интонативна стабилност само су неки од показатеља супериорности овог хора и однегованости њиховог хорског звука. Изванредне вокализе интерпретирале су током такмичарског дела у композицији Тундра норвешког композитора Оле Гијела. Поема Шарла Антонија Силвестрија писана је специјално за ову композицију у којој се велича норвешка природа и планине, а снажан пасторално-сакрални звук дочаран је клавирском пратњом и ингениозним звучањем хора.

IMG_20190414_161349.jpg

Мешовити хор Гимназије Вук Караџић из Лознице, диригента Дарка Несторовића, један је од најбројнијих хорова који су наступили на овогодишњем ХорФесту. Хор је импозантан, великог дијапазона гласова, а своју уједначеност певачи исказују приликом ефектног и динамичног извођења композиција. Дарко Несторовић је прошле године добио Награду за најбољег диригента и тиме је потврђено његово искуство и сигурност у остваривању свих интерпретативних замисли. Јихав Козак, украјинска песма, одлучно је зазвучала у препуној сали МШ Живорад Грбић, а мешовити хор је овом интерпретацијом прославио добијену Специјалну награду за најбоље извођење страног фолклора.

IMG_20190414_164931.jpg

Награду за најбољи сценски наступ добио је Градски хор Српско певачко друштво у Руми, диригента Зорке Ухрик. Они су на концерту извели композцију Анe Марие Рага Entre pemones y waraos на карипским језицима. Ова композиција представља омаж староседеоцима Венецуеле, а током интерпретације се кроз смењивање гласова и различите ритмичке фигуре велича природа и врше асоцијације на племенске обичаје. Публика је одлично припремљен и неуобичајен наступ поздравила огромним овацијама.

IMG_20190414_204638.jpg

Мешовити хор МШ Станковић из Београда диригента Јелене Радуновић освојио је прву награду и проглашен је Победником категорије. Бриљантно су извели цео програм на такмичењу, а посебно се издваја наступ солиста током интерпретације Руске царске јектеније. Извођење је било изузетно надахнуто захваљујући изванредној боји гласа и виртуозности Марте Хаџиманов и Филипа Миливојевића. На концерту је изведена композиција на латинском језику Plaudite manibus хрватског композитора Бранка Штаркa, при чему се истиче сјајан сценски наступ, ритмичка перфектност и комуникација са публиком при самом крају композиције. Прошле године извели су јеврејску духовну композицију која у преводу значи „преношење с генерације на генерацију“ и својим музицирањем указали су на важност континуираног преношења духовног знања и културне баштине због очувања колективне меморије. С обзиром на то да се у неким тумачењима поменути израз може повезати са веровањем да сваки крај доноси нови почетак, надамо се да ће овај и сви други хорови наставити да учествују на ХорФесту у наредним годинама и да ће инспирисати публику и све присутне музичаре.

IMG_20190414_170104.jpg

Овогодишњи ХорФест заокружен је наступом ваљевског поп хора Va cappella, диригента Божане Дивац, која је захваљујући маестралним интерпретацијама добила титулу Најбољег диригента фестивала. Звучна стварност представљена је кроз популарну композицију Nyon, nyon Џејка Рунстада у којој је приказана паракомуникација неразумљивим текстом са истакнутим ритмичким током. Приликом процеса стварања ове композиције, аутор је желео да истражи све потенцијале људског гласа и ефекте које глас може да произведе, стога је текст ауторова творевина која има за циљ да образује „широк звучни пејзаж“.

IMG_20190414_210144

Апсолутни победник IV ХорФеста јесте вокални ансамбл Мушкет из Новог Сада, хоровође Вука Милановића. Компатибилност мушких гласова, аутентично тумачење сваке од изведених композиција и утисак лакоће приликом интерпретирања свих композиције допринели су заслуженој награди.

IMG_20190413_203351.jpg

 

Морају се исказати све похвале за диригенте и хористе за комплетно посвећивање освешћивању сваког стилског постулата, било да је у питању духовна, класична, етно или популарна музика. У интерпретацијама је сваки сегмент био врхунски уобличен. Као и претходних година, можемо закључити да је Ваљево расадник хорске музике, нарочито током трајања ХорФеста. Током такмичарских дана афирмисана је дечја, класична, духовна, фолклорна и популарна музика, и на диван начин је популаризована хорска музике. Огромним ентузијазмом диригената пробуђена је љубав према вокалном музицирању код свих, а публици је представљен свет уметничке музике на најлепши могући начин захваљујући високим уметничким дометима свих хорова који су се такмичили.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s