Културни живот Ваљева

Драгуљ барокне опере изведен први пут на сцени ваљевског Центра за културу

Опера Дидона и Енеј Хенрија Персла премијерно је изведена 21. септембра у ваљевском Центру за културу. Захваљујући сарадњи две школе – Музичке школе Живорад Грбић из Ваљева и Гимназије Ширен из Пфафенхофена – опера је паралелно припремана и маестрално изведена. Солисти и хор из Ширена и гудачки оркестар Феникс из Ваљева, руководиоца мр Снежане Стевановић, на одличан начин су извели драгуљ барокне опере, са посебним акцентом на аутентично тумачење. Диригент је доктор музикологије Стефан Даубнер, а његова интерпретација је одушевила многобројну публику.

IMG_20180922_145602

 Дидона и Енеј је опера са прологом и три чина. Наум Тејт је писао либрето, који је базиран на преводима и слободним прерадама четврте књиге Вергилијеве Енеиде. Овај садржај је често био инспирација либретистима тог доба. Персл је у Дидони и Енеју доказао да његова композиторска снага достиже ниво високог емотивног интезитета – нарочито у моментима приказивања снажне људске драме коју проживљава краљица. Опера је остала верна енглеској позоришној традицији, али се у њој увиђају утицаји француске и италијанске музичке праксе. Француски утицај се највише примећује у инструменталним деловима, а неки од њих су: тријумфални плес, морнарски плес, увертира и прелудијум вештица. Додирне тачке са италијанском опером проналазе се у аријама, а нарочито у последњем Дидонином ламенту. Хорови у Дидони и Енеју углавном припадају енглеском стилу, а хор има значајну улогу и коментарише радњу као у грчкој трагедији. Све поменуто је на изванредан начин приказано у немачко-српској поставци опере. Осим изузетног музицирања, публика је имала прилику да ужива у модернистичко осмишљеној кореографији. Сценографији је приступљено минималистички, са сјајним осећајем за наглашавање кулминативних момената. Костими које су солисти носили имали су барокни утицај, док је хор био одевен у „савремену ношњу“ чиме се остварио ефекат приближавања опере публици, нарочито најмлађим члановима.

IMG_20180921_211150_2.jpg

На самом почетку опере, Дидона, краљица Картагине, окружена је својим дворским дамама. Њена сестра и главна пратиља, Белинда, покушава да је разведри, али краљица је тужна и пева како су она и мир сада само странци. Белинда тврди да ће излечити бол ако пронађе љубав и саветује је да се уда за Енеја, тројанског принца, који је за њу заинтересован. Дидона се плаши да ће је заљубљивање претворити у слабог владара, али Белинда истиче да чак и велики хероји траже љубав и убеђује сестру да се препусти љубави. Хор је у тим тренуцима певао: Када се владари уједине државе су срећне / Они славе победу над непријатељима и судбином, и одличним интонативним сагласјем и снажном сугестивношћу на прави начин је дочарао атмосферу. Солисткиња је са високом дозом емоционалности интерпретирала стихове у којима је описан сав њен бол, а улоге дворских дама упечатиљиво су представљене искричавим вокалним способностима и оптимизмом који је исијавао из сваке вокализе.

Други чин отпочео је укључивањем нових ликова на сцени. У дубокој пећини, зла Чаробница кује план како да разори Картагину и њену краљицу. Она дозива своје помоћнице-вештице и открива им свој мрачни план са упутствима како да га реализују. Вилењак, њен одани слуга, прерушиће се у Меркура да би навео Енеја да напусти Дидону. То ће краљици сломити срце. Две вештице пажљиво слушају Чаробницу и бацају чини како би изазвале страшну олују, која треба да Дидону и њене дворјане наведе да се хитно врате из лова у мирну шуму. Ауторитативним ставом и специфичном бојом гласа, солисткиња је одлично интерпретирала улогу зле Чаробнице: Ћудљиве сестре, ви које плашите / Усамљеног путника у ноћи. / Волите мрачне гавране који изазивају огорчење / Ударате на прозоре смрти / Одазовите се на мој позив, и поделите славу / Због штете коју ћемо нанети Картагини која ће горети. Хор је закључио слику следећим стиховима: У нашим мрачним ћелијама припремамо чаролију / Превише ужасну вештину за ово отворено небо.

Сцена у шуми, раздрагано певање хора Хвала овим усамљеним шумама, / И овим напуштеним брдима и долинама. / Тако дивна игра, тако богата разонода, / Сама Дијана би могла да посети ову шуму., прекинуто је невременом и изласком злог вилењака на сцену. Солиста је изузетним вокалним споспобностима и тамном бојом гласа допринео истицању мрачне атмосфере и почетку остварења плана чаробнице. Стиховима: Вечерас мораш напустити ову земљу. / Љутити бог неће поднети твој даљи боравак, / Јупитер захтева да не трошиш узалудно време / На љубавна задовољства, те драгоцене сате, / Дозвољене од стране свемоћних сила / Да дођеш до западне обале и / Уништену Троју обновиш, отворио је пролаз ка трагедији. На кратко, али ефектно, атмосфера је променила карактер и хор је представљао морнаре који напитницама припремају испловљавање: Дођите, пријатељи морнари, ваша сидра биће тешка, / Време и плима неће прихватити одлагање. / Напијте се брзо док се растајете са вашим нимфама на обали, / И утишајте њихово жаљење / Обећањима повратка / Иако никада више нећете намеравати да их посетите. Слика је заокружена мрачним предсказањима чаробнице.

У последњим моментима опере Дидона је одбила останак Енеја, јер није могла да заборави његово сагрешење према њој. Он је једном хтео да је напусти, и упркос новој одлуци да ипак остане, она није могла да опрости и затражила је да оде. Краљичин бол је превелики и зна да се никада неће опоравити. Предала се окрутној судбини и убила се сломљеног срца. Хор на крају дозива анђеле да поспу њен гроб „ружама меким и нежним као што је њено срце“. Ова сцена Дидониног ламента је најснажнија и солисткиња је сву трагедију и спектар осећања дочарала на најбољи могући начин. Један од најпознатијих ламената у историји барокне музике завршио се следећим стиховима: Дај ми руку, Белинда, тама ме засењује, / Пусти ме да одморим у твојим крилима, / Много сам желела, али смрт ме присваја. / Смрт је сада срдачан гост, / Када ме положе у земљу, нека моји греси не створе / Никакву муку на твојој души. / Памти ме, али, ах, заборави моју судбину!

Ламент је један од најбитнијих чинилаца опере и представља емотивни климакс дела, тренутак експресије у драмској и наративној структури. У овом случају ламент се јавио као одговор на губитак љубави и, у сцени пред сам крај, публици је представљена суштина драме. Слушаоцима је у потпуности дочаран трагичан садржај текста и све нијансе психолошког стања Дидоне.

Сви солисти су на упечатљив начин приказали своје улоге, а изузетно тумачење опере, сјајно музицирање и одличан укупан утисак код публике у препуној сали Центра за културу, не би били могући без гудачког оркестра Феникс чији музичари су показали да имају одговарајући приступ литератури барокног стила. Опера пријатељства показала је изузетну компатибилност музичког и сценског аспекта, а самој опери је дат лични печат.

IMG_20180922_134222_2.jpg

Овације публике и огромно одушевљење на крају опере резултирало је заједничком изведбом Бетовенове Оде радости на сцени, чиме је на симболичан начин овековечено заједништво, пријатељство, љубав и слављење музике и живота.

IMG_20180921_211242_2

IMG_20180921_211259_2

IMG_20180921_211600.jpg

Након интензивног проучавања барокне опере, а нарочито ламента током студија на одсеку за музикологију, веома ми је драго што сам имала прилику да присуствујем извођењу једне од најпознатијих опера барокног доба у свом родном граду. Интерпретација је била величанствена, а мени је велика част и задовољство што сам дала свој допринос путем превода либрета на српски језик. Опера је била титлована, стога су сви могли да прате ток дешавања без потешкоћа и тиме је био осигуран целокупан ужитак. 🙂

IMG_20180922_134330_2 (1).jpg

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s