Културни живот Ваљева, Музички фестивали

Фестивали ваљевске музичке школе

(Текст представља краћу верзију IX поглавља мог мастер рада. Сва ауторска права су задржана.)

Музички фестивали су „уметничке манифестације које се одржавају сваке године или периодично, на једној или више локација, и обухватају временски период у распону од неколико дана до неколико недеља“. Ови фестивали садрже низ уметничких програма који су повезани у складу са основним концептом који га карактерише од оснивања. Јелена Арнаутовић наглашава да су у основи музичког фестивала концерти, а програм је ревијалног и/или такмичарског карактера.

У Ваљеву је 1999. године одржан Први фестивал флаутиста у Музичкој школи Живорад Грбић у Ваљеву и из године у годину бележи се све већи број учесника и њихови одлични резултати на задовољство организатора, домаћина и гостију. Покретач и иницијатор фестивала је Тахир Куленовић, истакнути уметник и професор Факултета музичке уметности у Београду и Музичке школе Живорад Грбић, које је желео да се овај фестивал одржава баш у Ваљеву, у граду богате историје и културе.

У предговору за програм фестивала 2010. године наводи се да је у периоду након што је ваљевска музичка школа прихватила да буде домаћин Првог фестивала флаутиста општи утисак музичких педагога био да са фестивалом треба наставити редовно сваке године по новој концепцији и да му се да такмичарски карактер. Стога, од 2005. године фестивал мења име у Сусрети флаутиста „Тахир Куленовић“. Главна карактеристика ових сусрета, према мишљењу организатора јесу „искрена радост музицирања, опуштена атмосфера, али и добра организација, љубазни домаћини, поптупна информисаност медија и надасве пуно највиших признања“.

У спомен Тахиру Куленовићу, организатори су писали као о изузетном појединцу, ствараоцу, ентузијасти и заљубљенику у уметност. Истакли су да је Куленовић „предодређен рођењем за велике, другачије, нарочите путеве, корачао својом животном стазом, високо држећи луч спознаје да границе и циљеве, померају паметни, одважни и упорни“. Тахир Куленовић рођен је 1936. године у Бихаћу у Босни. Детињство је провео у разним домовима јер је изгубио породицу током Другог светског рата. Миомир Симоновић је констатовао следеће: „Не осетивши никада топлину свог родног дома, он се увек према својим млађим колегама и ђацима односио са очинским разумевањем. Као уметник и педагог у овој средини деловао је пуних 45 година. Дипломирао је и магистрирао у класи професора Јакова Срејовића. Професор ФМУ у Београду био је пуне 23 године. На уметничком пољу као флаутиста концертант имао је преко 1600 концерата широм наше земље и у иностранству“. Током дугогодишњег рада добио је многе награде и признања од друштвених и културно-просветних организација. Најзначајнија признања су Велика плакета са повељом Универзитета уметности и Златни беочуг Културно просветне заједнице Београда за трајан допринос култури овог града.

Осим трајног доприноса културе Београда, не оспорава се Куленовићев изузетан допринос развоју музичког живота у Ваљеву. Управо је покретање ове врсте такмичења омогућило ваљевским ђацима да се додатно усавршавају и упознају са младим уметницима из других градова наше државе, а затим и из иностранства. Значајно је напоменути да у школи предају професори који су били Куленовићеви ђаци и који покушавају да наставе оно што је њихов професор започео.

adult art band blur
Photo by Pixabay on Pexels.com

У Музичкој школи Живорад Грбић организују се још три такмичења: гитарско такмичење Варт од 2009. године и од 2015. године фестивал хорова Хорфест и фестивал гудача Златне степенице. Иницијатор гитарског такмичења је професор Драган Николић. Професор мр Снежана Стевановић је иницијатор фестивала гудача „Златне степенице“. Дејан Михаиловић је био главна инспирација за гудачки фестивал и организатори наводе да је сам фестивал „реализација жеље професора Дејана Михаиловића за постојањем такмичења гудача, чији ће првенствени циљ бити препознавање талентованих младих гудача и њихово систематско праћење и усавршавање“. Наглашава се да је Михаиловић упорно инсистирао на значају креативности, извођачке специфичности, упечатљивости и изражајне интерпретације као суштинским елементима вредности музичког уметника. Назив збирке минијатура за младе виолинисте Златне степенице Живорада Грбића, инспирисала је Михаиловића за „симболично име пута посвећености, љубави и упорности који сваки уметник мора да прође у свом стваралачком развоју, а који је у потпуности транспарентан управо у форми оваковог музичког такмичења“. Требало би нагласити да је изузетно важно што ваљевска музичка школа организује гудачки фестивал, имајући у виду да школа носи име виолинисте Живорада Грбића и веома је инспиративно за ученике школе и све учеснике што такмичење носи назив по једној од Грбићевих збирки композиција.

Рад ваљевских хорова био је главни подстицај за организовање Хорфеста чији су идејни творци професори Вања Урошевић и Николина Нинић. Године 2015. реализован је концерт Сусрети ваљевских хорова, који је наредне године прерастао у фестивал републичког нивоа на коме се такмиче хорови различитих категорија и узраста. У ваљевским медијима је констатовано да је циљ Музичке школе Живорад Грбић да овим фестивалом укаже на квалитет хорског певања у Ваљеву, али и на значај неговања овог жанра у савременом музичком животу земље. Ова идеју су подржали водећи педагози и диригенти из Србије, међу којима је и професор Факултета музичке уметности – Драгана Јовановић, диригент хора Collegium musicum. Јовановићева је била и председник жирија Хорфеста. Закључује се да су овакви програми унапредили позицију ваљевске музичке школе у Србији и, према мишљењу Сузане Радовановић Перић, представили су школу као водећег организатора квалитетних музичких програма у Ваљеву и доказали да једна образовна институција може истовремено бити и значајна институција културе. Уколико имамо у виду да је главна професионална мисија школе управо развијање културне понуде града кроз покретање и реализацију репрезентативних музичких садржаја, онда се може закључити да је егзистирање четири фестивала значајан допринос и показатељ важности Музичке школе Живорад Грбић за развијање музичког живота Ваљева. Ове закључке додатно потврђује изјава Сузане Радовановић Перић: „Кроз Сусрете флаутиста „Тахир Куленовић“, Варт, Хорфест и Златне степенице, музикалан глас Ваљева шаљемо и на регион, што број од близу 1500 младих музичара и музичких педагога, који у току године учествују апсолутно доказује, али и сам Град представља као развијено и ваљано организовану средину по питању неговања музичког живота, која може значајно допринети дебеоградизацији и деметрополизацији културе“.

На основу свега поменутог, може се закључити да четири фестивала у Ваљеву представљају „догађаје свечарског карактера усмерене на промоцију уметности“.Осим тога, ови фестивали свакако доприносе стварању „позитивног имиџа“ Ваљева. Јелена Арнаутовић констатује да фестивали допиру до широке публике, дају уметницима из целог света да развију своје уметничко искуство, промовишу осећање припадања и развијају културни туризам, представљају израз локалне заједнице будући да су чврсто укорењени у локално окружење, имају јединствену улогу у контексту образовања и развијају процес друштвеног укључивања. Имајући у виду све наведено закључује се да је велика предност Музичке школе Живорад Грбић и њених професора што су успели да оснују чак четири фестивала и у оквиру њих „иницирају процес међусобне размене уметничке изузетности“.Арнаутовићева указује на чињеницу да многи аутори сматрају да фестивали могу да ревитализују и симболички трансформишу град, и то се у овом случају показује као тачно.

 

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s